Effekterna av Corona / Covid-19 avseende bokade, ej genomförda golfresor…
Ganska många av oss brukar dra i väg på en golfresa under tidiga våren. Ofta är resmålen söderut, till Spanien och Portugal. Golfresorna är oftast bokade ganska långt i förväg, i de flesta fall redan under oktober / november. Som alla säkert har registrerat har de flesta länder ”stängt ner” och det är omöjligt att genomföra några golfresor över huvud taget. Det är ganska stora summor som det handlar om, en golfvecka för två personer kanske ligger på cirka 30 000 kronor. Detta är pengar som många ligger ute med och som man hoppas kunna få tillbaka. Samtidigt skall man klart för sig att många arrangörer av golfresor har förbetalt hotell, mat och golfspel för tusentals golfresenärer där hotellen inte återbetalar pengarna. Vi skall kolla lite på hur ”golfresebranschen” hanterar frågan och hur man informerar.
Golf Plasir
Tydlig information avseende Corona på startsidan. Man har dessutom lagt upp en separat knapp som heter ”Avboka din golfresa här”. Tyvärr fungerar inte länken till avbokningsformuläret och vi får hoppas att detta inte är medvetet. Det är enkelt och tydligt hur man skall hitta på sajten.
Viktig information
Med anledning av Utrikesdepartementets avrådan från alla icke nödvändiga resor från 14 mars till och med 14 april har alla resor under denna period ställts in. Just nu fokuserar Golf Plaisir på att ta hand om de kunder som redan är ute på resmålen för att se till att de kommer hem. Under denna extraordinära situation, ber vi er om ert tålamod och överseende med ledtiden på återbetalningar av redan avbokade resor.
Easton Golf
Easton har tydligt information på hemsidan och det är enkelt att komma till informationen som avser följderna av Corona. Hänvisningar till ordinarie resevillkor och till branschorganisationen Svenska Resebyrå- och arrangörsföreningen
QualiTours
Mycket märkligt! Ingen information om Corona / Covid-19 på hemsidan över huvud taget…
SunBirdie
Läs om Sunbirdies information avseende Corona
Here We Go
Mycket märkligt! Ingen information om Corona / Covid-19 på hemsidan över huvud taget…
Solresor
Solresor har en länk från sin startsida till dokumentet där man kan hitta info avseende Corona där man berättar hur man kontaktar sina resenärer.
aki golftravel
Ingen tydlig navigation på hemsidan utan informationen ligger under Nyheter vilket man ju självklart kan kalla det…
Som regel har resenärer rätt att avboka resor kostnadsfritt på grund av UD:s avrådan, inom 14 dagar före avresan. Om avresan ligger längre fram i tiden gäller vanliga avbokningsvillkor.
GolfJoy
Mycket märkligt! Ingen information om Corona / Covid-19 på hemsidan över huvud taget…
Golfbreaks
Information om Coronaviruset; (man måste scrolla ner på sidan)
Svenska utrikesdepartementet (UD) kom under lördagen den 14 mars med avrådan för alla resor som inte är absolut nödvändiga i hela världen fram till den 14 april. Vi kommer att kontakta alla berörda resenärer i prioriteringsordning efter avresedatum med mer information. Vi får väldigt mycket frågor just nu och vi hoppas ni har förståelse för att vår svarstid kan vara väldigt lång. Vi gör vårt allra bästa för att hjälpa alla våra kunder på bästa sätt och vi ber om ert tålamod i rådande situation och ber er att invänta vår kontakt.
Avslutningsvis…
…kan man konstatera att det märks ganska tydligt vilka reseföretag som ”är på tårna” eller inte. Kanske kan vara bra att ha med sig när man skall boka in sig på nästa golfresa…